torstai 7. elokuuta 2008

Kuningaskuluttajasta



Pari mielenkiintoista juttua:

Jopa joka viides Muumi-muki tulee Thaimaasta

"Iittala luottaa siihen, että brändin suomalaisuus riittää.
Laatuvaatimuksia pidetään yhtä kovina niin Suomen-
kuin Thaimaan-tuotannollekin."


Entä, jos minä en halua, että mukini
raahataan merten takaa? Eihän laatu
suinkaan ole Arabian eikä Iittalan ainoa
valttikortti tai syy, miksi suomalaiset
niitä ostavat!

Vanhoissa astioissa huikeita lyijypitoisuuksia

"Tutkimuksessa oli mukana myös kolme vanhaa Arabia-astiaa.
Arabian Kirsikka-kupin huulirajasta irtosi selvästi kadmiumia.
Sorja-astiasta lähti lyijyä kymmenesosa uusien astioiden
sallitusta lyijyn enimmäismäärästä.

Lyijyä ja kadmiumia käytetään keramiikan lasituksessa ja väreissä.
Kadmiumia voi olla erityisesti punaisissa, keltaisissa tai oransseissa väreissä."

7 kommenttia:

Mesikko kirjoitti...

Minä en kanssa ymmärrä tuota Iittalan näkökulmaa siitä, että asiakkaat maksavat vain brändistä - minulle ainakin tuotteen suomalaisuus on ollut yksi erittäin tärkeä tekijä. Äänestän jaloillani, valitettavasti.

Anonyymi kirjoitti...

Hyvä hyvä, kun laitoit nuo linkit sivuillesi!
Minua jurppii todella tuo, että Muumi-mukeja tehdään Thaimaassa. Jurppii, jurppii, jurppii,...

Marja kirjoitti...

Harvinaisen kurjaa tuo kuluttajien aliarvioiminen sillä, että vain brändillä on merkitystä, eikä sillä, missä niitä astioita oikein tuotetaan.

Minä olen huolissani vähän noista vanhojen astioiden lyijypitoisuuksista. Olen juttuun törmännyt aiemminkin. Pohdinnassa on, miten käy, kun mulla kirppisastiat on jokapäiväisessä käytössä...

Tiivi kirjoitti...

Kyllä sitä tuntee itsensä vähän hölmöksi, kun yrittää tukea suomalaista ja lähellä tuotettua ja tehtyä, ja sitten saa vastineeksi tällaista. En minä halua maksaa kenenkään hyvästä maineesta ja brändistä, jos totuus on thaimaalainen.

Rouva Nordman kirjoitti...

Sama juttu minullakin. Haluan ostaa Iittalaa, Arabiaa, Marimekko ym. juuri suomalaisuuden takia. Haluaisin, että tuotteet tehtäisiin Suomessa ja näin tuettaisiin myös suomalaista työtä.

Tiivi kirjoitti...

Katilein: Marimekko on joukon alimpana, sillä se valmistaa nykyään Suomessa kaikista tuotteista VAJAA PUOLET. Eli yli puolet muissa maissa. :(

Repolainen kirjoitti...

Voi kun nyt harmittaa...nuo muumimukit.Olen pitänyt niitä täysin suomalaisina.Olen valmis maksamaan jopa enemmän suomalaisuudesta kuin brändistä.Jos mukissa lukisi Arabia ja valmistusmaa Thaimaa jäisi monelta ostamatta.
Kittos hyvistä linkeistä,olisi muuten jäännyt huomaamatta.